sobota, 7 stycznia 2017

Chłopiec, który przeżył.. czyli ''Harry Potter i Kamień Filozoficzny [Recenzja]


Tytuł: Harry Potter i Kamień Filozoficzny
Autor: Joanne Kathleen Rowling
Tom: 1
Seria: Harry Potter
Wydawnictwo: Media Rodzina
Rok wydania: 2016
Wydanie: polskie
Ocena na lubimyczytać.pl: 8
Moja ocena: 8/10


Już sobie pewnie myślicie ''Po co ona to recenzuje?! Przecież każdy o tym słyszał, większość czytała.'' Mimo to postanowiłam przedstawić Wam moje wrażenia i odczucia co do serii, a dokładniej pierwszego tomu, przygód o Harrym Potterze.

''Jeśli sądzisz, że w dobie komputerów sztuka czytania zanikła, zwłaszcza wśród dzieci, to niezawodny znak, że jesteś mugolem.'' 

Po pierwsze muszę dać upust emocjom i zachwycać się nowym wydaniem tej oto książki. Wielkie owacje na stojąco dla Wydawnictwa Media Rodzina za to, że dzięki niemu możemy mieć w swoich biblioteczkach tak pięknie ''oprawioną'' serię. Gdy spogląda się na tą PRZECUDOWNĄ, PRZEGENIALNĄ okładkę to człowiek od razu ma ochotę wrócić do tego magicznego świata jeszcze raz. Chcę je wszystkie!

''Nie wiedział, ku czemu zmierza, ale wierzył, że będzie to o wiele lepsze od tego, co zostawiał za sobą.''

Jak wszyscy doskonale wiemy książka zaczyna się w dniu kiedy rodzice Harry'ego giną, a on sam pokonuje Sam-Wiesz-Kogo. Niezwykle mądry człowiek zwący się Albus Dumbledore będący potężnym czarodziejem postanawia umieścić (czytaj: podrzucić) chłopca do jego ciotki i wuja.

''Będzie sławny... stanie się legendą... wcale bym się nie zdziwiła, gdyby odtąd ten dzień nazywano Dniem Harry'ego Pottera... będą o nim pisać książki... każde dziecko będzie znało jego imię!'
'

 Dalsza akcja toczy się, gdy chłopiec kończy 11 lat i dostaje list z Hogwartu. (Moja sowa gdzieś się zgubiła, bo ja takiego nie dostałam!) A raczej przynosi mu go Hagrid, wielki, zabawny gajowy w Szkole Magii i Czarodziejstwa.
Wtedy to Harry dowiaduje się prawdy o swojej przeszłości oraz tego, że jest czarodziejem. Jego życie wywraca się do góry nogami.

''- Harry...jesteś czarodziejem. - W izbie zapadło milczenie. Słychać było tylko morze i świst wiatru. - Czym jestem? - wydyszał Harry.''
''Prawda to cudowna i straszliwa rzecz, więc trzeba się z nią obchodzić ostrożnie.''

Dzieło ''Harry Potter i Kamień Filozoficzny'' zostało po raz pierwszy wydane kilka lat przed moim urodzeniem. W skutek tego od bardzo wczesnego dzieciństwa znałam całą historię zarówno z książki jak i filmu. Można powiedzieć, że wychowywałam się razem z ''Chłopcem, który przeżył''. Do dzisiaj mam do niej wielki sentyment i uważam, że mimo iż należy do gatunku fantastyki to bardzo dużo mnie nauczyła.

''Tak, tak... ciężka praca i ból to najlepsi nauczyciele (...)''

J.K. Rowling jest naprawdę ogromnie utalentowaną pisarką. Wiem, nie odkryłam tutaj Ameryki, ale musiałam to napisać. Zmieniła ona moje dzieciństwo na lepsze. Wykreowała magiczny świat tak wybitnie, że trudno uwierzyć, iż nie istnieje on naprawdę. Gdy czytam po raz kolejny tą historię nadal marzę o tym, aby te ''środowisko'' gdzieś było..Chociażby w innym wymiarze. Chciałabym móc pójść na mecz quidditcha, mieć różdżkę, móc posiadać sowę, która mnie rozumie lub przejść się po ulicy Pokątnej i pozwiedzać. Byłoby cudownie, gdyby trolle, smoki, duchy, centaury (i tak dalej) istniały.
Mimo, że pierwszych kilkanaście stron może nieco .. hmm.. nudzić (co jest zrozumiałe, przecież wszystko musi zostać wytłumaczone) to całość jest rewelacyjna. Im dłużej czytamy tym coraz bardziej nas wciąga.

''Nawet mnie samego mój mózg czasami zaskakuje...''


Moim zdaniem autorka zadbała o każdy, nawet najdrobniejszy szczegół. Akcja jest szybka, nie da się nudzić. Nie ma zbyt dużo opisów, a wydarzenia dzieją się w mgnieniu oka. Książka zawiera dużo humoru. Zwłaszcza Fred i George bawią nas aż do łez. (No może nie aż tak, ale prawie).

'' Nie płacz, Ginny, wyślemy ci mnóstwo sów. - Przyślemy ci sedes z Hogwartu.''


Jakby tego było mało, że dzieło czyta się szybko, łatwo i przyjemnie, a także można się pośmiać to jeszcze w pewnym sensie ono wychowuje. Mimo tego, że książka jest głównie o losach Harry'ego i ogółem magii, a za zadanie ma bawić czytelnika i wciągnąć go w zaczarowany świat to ja dostrzegłam kilka nawiązań do problemów ogólnoludzkich.

''To magia większa od wszystkiego, co my tu robimy!''

Przede wszystkim opisywane są losy sieroty. Chłopiec  tęskni za rodzicami, chociaż nawet ich nie pamięta. Chce mieć mamę, tatę i normalne życie, co jest oczywiście naturalne. Mamy też motyw braku akceptacji ze strony rodziny, rówieśników oraz znęcanie się w szkole.. i w rodzinie. W pewnym sensie.  Książka ukazuje nam, że ludzie popularni i/lub bogaci odczuwają dużą presję ze strony rówieśników, a właściwie to ze strony..  wszystkich. J.K. Rowling zawarła również w powieści momenty kiedy osoby bogatsze uważają się za lepsze. 

''Niewinni zawsze są pierwszymi ofiarami.''

Myślę, że autorka daje również przykład, że PRZYJAŹŃ, męstwo, odwaga, duma, honor, wrażliwość i umiejętność samodzielnego podejmowania decyzji są w życiu bardzo ważne.  Według mnie naprawdę warto przeczytać książkę pt. ''Harry Potter i Kamień Filozoficzny''. Sądzę również, że każdy gdy zechce to dostrzeże magię tego dzieła i pewne drugie dno. 
Ja osobiście chciałabym podziękować P. Joanne za to, że zmieniła życie (lub miała na nie wpływ) tak wielu osób.

''Jeśli ktoś kocha nas aż tak bardzo, to nawet jak odejdzie na zawsze, jego miłość będzie nas zawsze chronić.''